LIVSENCYKLOPEDI, FÖR RESANDE.

Vår skrivuppgift för dagen, här kommer mina bidrag. 

Lurad. Det är inte rätt, jag vet att du har fel, men du mumlar nått på ditt språk och spottar mig i ansiktet. Jag står i en gränd med ett mynt i ena handen och en karta i andra. Jag är inte på rätt ställe, det är ditt rätta ställe, inte mitt. Jag ville bara äta god mat, jag ville bara ha en trevlig sista natt. Du säger 200 baht, annars lämnar du mig här. Jag säger att du missförstår, du säger att du inte kan engelska. Jag vet att du förstår. Vi vet båda att du kommer få 200 baht av mig för att åka tillbaka till samma ställe där du hämtade mig. Det har du redan räknat med.  Du stannar, släpper av mig, 200 baht rikare. Och så på nästa: Sorry Miss, where you go? I drive. Cheap.

 

Gränskontroll. Det rinner svett i pannan. Jag har allt, pass, visum. Jag är ren, inget knark, håller inte på med sånt. Kön är gigantisk. Enorm. Jag känner mig uttittad. Jag känner mig skyldig, jag är nervös, gud vad jag är nervös. Militärer, vapen, män i solglasögon överallt. Har jag knark på mig? Har någon pundare stoppat knark i min väska? Har jag ätit någon konstig medicin, har jag med mig något som ser misstänkt ut? Är jag skyldig? Jag darrar. Vad är det jag har gjort för fel? Gammalt pass? Fel pass? Är det jag på bilden? Jag är svensk, är jag svensk? Är det ett giltigt visum? Min hand darrar när jag lämnar fram allt, snabb koll i alla viktiga papper, NEXT! Och så passerar jag, jag går över gränsen. Gick jag över gränsen?

 

Vaccin. Du kan dö utan vaccin. Man skrämmer människor innan de åker till länder utanför sitt eget att man kan DÖ utan vaccin. Det kan man. Man kan få Hepatit A, B. Man kan också få HIV, det kan man inte vaccinera sig mot, inte heller Hepatit C. Det är blodsjukdomar. Man kan få kolera, man kan få turistdiarré. Det kan man få fast man vaccinerar sig mot det, då bajsar man vatten. Man kan få feber, man kan träffa på djur som kryper in i huden och bygger bon, man kan bli biten av en haj, man kan få dykarsjukan, man kan bli nedslagen, man kan bli rånad, man kan bli kär. Dessa åkommor kan man dessvärre inte vaccinera sig emot. Man kan få Malaria, för att inte få Malaria äter man piller så man drömmer konstigt. Men man kan ändå få Malaria. Man är aldrig säker. Vaccin är nödvändigt, annars dör man.

 

Take care!

 

/ Maja

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0